آشنایی با آفات

شپشک نخودی گوجه و آلو (Sphaerotecanium prunastri)

پس از خروج حشره نر، پوسته‌ای به شکل جلد مومی نازک تا مدت‌ها روی شاخه بر جای می‌ماند.  ویژگی مهم این پوسته وجود یک درز سراسری در یک سوم انتهایی است. حشره ماده تا زمانی که شروع به تخم‌ریزی (زنده‌زایی) نکرده است سپری قهوه‌ای رنگ دارد ولی پس از رسیدن به این مرحله قهوه‌ای مایل به سیاه براق پیدا می‌کند. لبه انتهایی بدن ماده به طرف بیرون ادامه داشته و شکل کلی آن کلاه آهنی سربازان را تداعی می‌کند 

نحوه قرار گیری شپشک نخودی گوجه و آلو

پوره سن اول به رنگ قهوه‌ای روشن متمایل به قرمز می‌باشد. در همه نقاط میوه‌خیز کشور فعالیت دارد و به درختان میوه سردسیری هسته‌دار حمله می‌کند. پوره‌ها و حشره کامل شیره گیاهی را در تنه و شاخه‌ها مکیده و باعث ضعف شدید درختان میزبان می‌گردند. فعالیت این آفت روی برگ ديده نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های این آفت ترشح فراوان شیره می‌باشد، که این خود، با ایجاد لایه‌ای قندی روی شاخه‌های جوان، خسارت حشره را تشدید می‌کند.

طبقه بندی آفت کش ها

آفت کش ها بر اساس نحوه عملکردشان و عوامل دیگری طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی ها عبارتند از:

طبقه بندی بر اساس ارگانیسم هدف

نمونه هایی از این موارد آفت کش عبارتند از علف کش، قارچ کش، حشره کش، جونده کش، نماتدکش و غیره.

ساختار شیمیایی

نمونه‌ های از این آفت کش ها شامل سموم آلی، معدنی، مصنوعی یا بیولوژیکی هستند که به‌ عنوان آفت ‌کش های زیستی شناخته می ‌شوند.

حالت فیزیکی

آفت کش ها به دو صورت گاز یا مایع در بازار عرضه می شوند. همه این موارد در تعیین نوع آفت کش مناسب برای گیاهان تاثیر گذار است. اما مهمترین آنها طبقه بندی بر اساس ماهیت آفت مورد نظر است.

کنترل : برای مبارزه می توان در بهار که پوره های جوان از تخم خارج می شوند از روغن ولک یا مخلوط روغن ولک وسم استفاده نمود

شپشک نخودی گوجه - فروشگاه خدمات کشاورزی